Konto

autodesk-3ds-max-badge-2048

Uus 3DSMax 2023

Saabunud on uusim versioon 3DSMax-tarkvarast – versioon 2023. Viimased max’id on olnud tõusvas joones vigadevabamad. Nii ka käesolev versioon.

Võtsin oma igapäevatöös versiooni 2023 kasutusele aprilli alguses – kohe kui ka kõik pluginad, mida kasutan, olid ülespoole kohendatud. Esimesed tähelepanekud: 3DSMax 2023 on stabiilne, samuti tundub ta igas mõttes kiirem (ise-tõsiasi, et iga tarkvara värske paigaldus tundub alguses kiire – eks me näe, kuidas mõne aja pärast). Seega soovitan soojalt vana välja vahetada, kui selle programmi juurde eraldi hangitud lisad teil seda teha lubavad.

Autodesk, nagu seda on tema teistegi tarkvaradega hiljuti täheldatud, on täiesti välja vahetanud 3DSMax’i logo. Mõnede arvates on see kurjakuulutavalt musta tooni, olemuselt tehnilisem, aga uus igal juhul. Samuti on nüüd teistsugused failihalduris näha olevad max-failitüübi logod, ka see nõuab pisut ümberharjumist.

Õnneks ei piirduta siinkohal vaid logo ringitegemisega – palju muudatusi on kuuldavasti tehtud “kapoti all”. Alljärgnevas vaatleme, mida uuel versioonil tavakasutajale pakkuda on.


Autobackup-tööriistakast.

3DSMax’i vaikimisi kasutusliidesesse on lisatud uus otsetee-tööriistakast, kust saab silmata ja kontrollida automaatse salvestuse olukorda ning seda sealt ka käivitada.

Automaatse varundamise osas on toimunud palju parandusi.

  • Salvestamise kiirus on paranenud, varem oli see suurte stseenidega tüütu pikk ootus.
  • Stseeni ei peeta muutunuks kui ühtegi sisulist tegevust pole sooritatud.
  • Stseeni käsitsi salvestamise järel toimub reset ka Autobackup’i taimeris.
  • Käsiloleva stseeni nime saab nüüd lisada ka Autoback-faili.
  • Mitu samaaegset Max-istungit ei kirjuta üksteise Autoback’e üle.

Ka kompressitud formaadis stseenide salvestamine on nüüd kordades kiirem.


Töö polygon-mesh’idega.

Retopology Tools 1.2

Suurepärane tööriist „Retopology“ on saanud versiooninumbri 1.2. Kasvanud on toimingute kiirus. ReForm-võimalus väldib vajadust kasutada ettevalmistavaid vaheetappe SubDivide või ProOptimize’ga, saades soovitud tulemuse otse.

Data Propagation-omadus võimaldab targalt ära kasutada olemas olevaid Smoothing Groups’ide, UV’de, pinnanormaalide ja Vertex-color’ite andmeid uueks väljundiks, kus vormile tähtsad kujuomadused on vastavalt igale valitud grupile säilitatud.

 


Tööaegse Pivot tsentraalpunkti-koordinaadistiku „Working Pivot“ asetamine.

See omadus aitab töötada keerulise vormiga polygon-mesh’i kallal, lihtsustades tööd ning lisades täpsust geomeetria eri paigus toimetades.

Kui see on aktiveeritud saab kiirelt paigaldada Pivot’it ja määrata uue toimingu suunda olemasoleva vertex’i, serva, või feissi suhtes meie stseenis. Pivot’i paigaldus on nüüd Snap’itav.

Saab luua punkt-abilisi (Point Helper) jõus oleva koordinaadistiku (Working Pivot) kaudu. Sama kehtib ka Grid’ide kohta.

Tööaegset Pivot’it saab sundida ühtuma (Align) stseenis oleva vertex’i, serva või feissiga. Kui valikus on rohkem objekte, siis suhtestatakse Working Pivot geomeetrilise keskmise järgi.


Occlude Selection, sub-objekti tasandil valikute tegemise uus moodus.

Tihedate-raskete mesh-objektide puhul verteksite-feisside valimine Occlude Selection optsiooniga toimub nüüd uuel põhimõttel ja kiiresti. Paranenud on ka valiku täpsus, mis ei toimu enam ekraanipikslitele tuginedes nagu varem.


Smart Extrude.

Edit Poly modifier’is saab nüüd Smart Extrude’i kasutades lõikuda ka mitte-paralleelsetesse pindadesse, milleks võivad olla ka hulknurgad.


Ainult aktiivse Modifier-kihi esitamise võimalus, versus varasema “esita kõik” vastu- Active Manipulator.


Uuendusi universaalse materjalitüübi Physical Material osakonnas.

Tekkinud on kaks uut parameetrit:

  1. „Sheen“ – aitab näiteks kangaid kujutada realistlikumalt
  2. „Thin Film“ – abiks õliste pindade või seebimullide kirjeldamisel

Autodesk Standard Surface Compliant mode.

Lisaks on nüüd Physical Material kohandatud kulgemiseks FBX-kaudu, mis on eriti kasulik neile, kes siirdavad stseene Maya’sse ja tagasi.

Tunduvalt kiirenenud Arnold render.

Kiirust ja stabiilsust on eriti tunda mahukate stseenide juures.

Uutest omadustest tuleks mainida Nvidia Optix 7 müravähendaja lisamist CPU- ja GPU-renderdajatele. Parandatud on mürakäsitluse koodi, mis aitab müra ühtlustamisel üle freimide animatsioonide järeltöötlusel.

Uus MAXtoA 5.1 lisab parandatud Triplanar-varjutaja (shader’i), mis võimaldab kasutada kaamera vaatenurga suhtes eri teljel erinevat tekstuuri (hõljuva lume ja tuha korral jne).


gITF formaadi tugi.

See formaat on võetud kasutusse, et saaks esitada 3D-mudeleid veebikeskkondadesse, olgu selleks siis toode e-poes, brauseris töötav mäng vmss.

Võite oma mudeli koos pinnamaterjalidega eksportida glTF 2.0 formaati (k.a. GLB-formaati), ise operatsiooni kulgu reaalajas kontrollides.


Unwrap UVW’dega editoris töötades on saabunud hulga uusi kiirlülitusi klahvistikult.


Volume-objektid ehk näiteks pilved-suitsud jne on nüüd eelvaadeldavad otse tööaknas.


Nõudmiseni paigaldaja Revit’i ja Inventor’i jaoks.

On-Demand avaneb kui imporditakse faile e.m. programmidest. Vajalikud lisad paigaldatakse (või uuendatakse) ainult siis kui vaja, misjärel import jätkub.


Kokkuvõtteks: 3DSMax2023 on „karbist võetuna“ esimene täiesti veatult käituv versioon üle pika aja. Käegakatsutavaid uuendusi oli tagasihoidlikult. Pigem hindangi stabiilsust  ja annan sellele versioonile maksimaalsed punktid.

Soovin kõigile muretut kasutamist!

Ivo-Ott Hirvesoo
Autodeski ametlik instruktor
Telli uus 3DS Max või katseta prooviversiooni!


Ivo-Ott Hirvesoo on lõpetanud Kunstiülikooli arhitekti erialal. Ta on töötanud arhitektina kui ka visualiseerijana mitmetes ettevõtetes nii Eestis kui Soomes. Lisaks Usesoft’ile annab ta loenguid ka Tallinna Tehnikakõrgkoolis arhitektuuri eriala tudengitele.

Loe lähemalt 3DS Maxi kursusest